ŐSZI KORTÁRSMŰVÉSZETI NAPOK
2006. november 10-12.
Erkel Ferenc Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Tatabánya
„Ahogy a gyermek utánoz minket játék közben, úgy utánozzuk játékunkban
mi
azokat az erőket, amelyek a világot teremtették és teremtik.”
Klee
Művészet és közönsége — ezzel a mottóval rendeztük meg második alkalommal
a Kortársművészeti Napok programját a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával
Tatabányán 2006. november 10-12. között azzal a céllal, hogy a kortárs
szerzők alkotásait közelebb vigyük a közönséghez. A ma élő alkotó
és előadóművészek mondták el zenében, szóban, mozgásban gondolataikat arról,
hogyan is élik meg a körülöttünk levő világot, mi az, ami alkotásra ösztönzi
őket.
Mi, a befogadók szeretnénk mélyebb és még mélyebb rétegekbe szállva
megérte-
ni és megérezni a másság látásait egy zeneszerző hanghalmazaiból, látszólag
egymás mellérakott szavakból, kesze-kusza vonalakból. Szeretném mindazok
figyelmébe ajánlani a Kortársművészeti Napok eseményeiről szóló összefoglalót,
akiket érdekel a körülöttünk élő, lüktető, minden pillanatban új és újabb
arcait mutató világ és a benne élő, alkotó ember.
Korai Zsolt iparművész kiállításának megnyitójával vette kezdetét az
eseménysorozat a tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskolában. A Bárdos Lajos
Vegyeskar Lőrinczy Margit vezényletével, Gereta Natalia zongorakíséretében
kortárs magyar zeneszerzők műveivel köszöntötte a közönséget és a 3 napos
programot. Petrovics Emil, Törőcsik Attila (a vegyeskar tagja) és Karai
József egy-egy művének nagyszerű tolmácsolása jó hangulatot teremtett a
rendezvény indításához. Schmidt Csaba alpolgármester köszöntőjében kiemelte
a város kulturális, művészeti életében hosszú évek óta meghatározó szerepet
játszó zeneiskolai rendezvényeket.
A Tavaszi Művészeti Fesztivál és a most 2. alkalommal megrendezésre
kerülő Kortársművészeti Napok programjai új ötletekkel igyekeznek kapcsolatot
teremteni művészet és közönség között. P. Tóth Enikő művészettörténész
szerető gondossággal és gondolatisággal mutatta be a fiatal iparművész,
Korai Zsolt munkáit. A különleges, zárt tereket ábrázoló festői világ,
s az egészen új utakon járó computer grafikai alkotások nagymértékű kreativitást
igényelnek úgy az alkotótól, mint a befogadótól. Paul Klee idézete –, a
Kortársművészeti Napok mottójaként- jól illik Korai Zsolt által megidézett
világhoz. „Ahogy a gyermek utánoz minket játék közben, úgy utánozzuk játékunkban
mi
azokat az erőket, amelyek a világot teremtették és teremtik.”
Az est másik kiemelkedő vendége Reményi Attila Erkel díjas zeneszerző
volt, akit sok egyéb kitüntetése mellett a Művészeti Akadémia ez év tavaszán
fogadott tagjai közé. Természetesen Reményi művek bemutatása mentén haladt
a beszélgetés és ismerkedés a szerzővel. Zeneiskolás növendékek, Szántó
Júlia és Anna egy kedves, tréfás művével köszöntötték a szerzőt Gereta
Natalia felkészítésében. A Ragtime után Horváth András és Árendás Bence
mutatta be Reményi 8 hegedű duójának két tételét Laskay Zsoltné betanításában.
Izgalmas hat tételes kamaramű következett ezután a zeneiskola tanárainak
tolmácsolásában. Falaky Szulamit ütőhangszereken, Berki Dóra hegedűn, Szakács
Anita gordonkán, Szűcs Álmos fuvolán, Kiss András klarinéton, Dezső Marianna
zongorán működött közre a változatos hangulatokat, színeket felvonultató
alkotásban.
A legizgalmasabb percek csak ezután következtek, amikor is Reményi
Attila maga beszélt és játszotta el a Kurtág Györgynek ajánlott 12 mikroludium
c. kompozícióját. A rövid lélegzetű művek egy németországi pályázatra készültek,
ahol első díjat kapott érte a szerző. A hallgatóság érdeklődve figyelte
a tételek magyarázatát, logikai sorrendjét, majd a zenei idézetek utáni
koncertszerű bemutatót. A mester, aki maga is aktív tanár a győri Richter
János Zeneművészeti Szakközépiskolában, nem is tagadhatta volna le ízig-vérig
pedagógusi vénáját, a Szántó kislányokkal együtt tanította a közönséget
különféle hatkezes improvizációkon keresztül a zenei alkotás, képlátás
folyamataira. Őszinte, természetes gondolatai, barátságos, közvetlen stílusa
bepillantást engedett nemcsak műveibe, hanem személyes emberi világába
is.
A Kortársművészeti Napok folytatásaként is nemzetközi hírű előadóművészeket,
zeneszerzőket köszönthettünk iskolánkban. Földes Imre neve fogalom a magyar
zenésztársadalomban. A zeneakadémiai, főiskolai tanári munkája mellett
gyakran hívják zenetörténeti előadások előadássorozatok megtartására. Óriási
zene- és művészettörténeti tudása, izgalmas, gondolatébresztő előadásai,
megnyerő stílusa az első pillanattól az utolsóig lekötik a hallgatóság
figyelmét. Ezért vettük nagy megtiszteltetésnek, hogy az Őszi Kortársművészeti
Napok programjában elvállalta Sári József zeneszerzővel való beszélgetést
napjaink művészetének értelmezéséről és természetesen Sári életéről, alkotásairól,
ars poeticájáról.
Két nagyszerű, nagy tudású emberrel ismerkedhetett meg a hallgatóság,
akik kedves humorral fűszerezve a legnagyobbak bölcsességéve fogalmazták
meg véleményüket, művészi hitvallásukat. Szt. Ágoston nyomdokát követve
„a tökéletesség - a tökéletesség keresésével egyenlő”, vagyis életünk egészét
át kell hassa a tanulás, a tudás iránti vágy. A diploma megszerzése nem
jelentheti a tanulás befejezését, sőt valójában az igazi tanulás kezdetét
kell, hogy jelentse. A kiinduló gondolat is útravalót jelenthetett mindenki
számára, de ahogy a beszélgetés során egyre jobban megismerkedtünk Sári
életútjával, bebizonyosodott, hogy az igazi, gondolatokkal teli, kutatni,
felfedezni vágyó, tartalmas lét mindig talál izgalmas feladatot, amellyel
építheti a már megtett utat, s juthat a világ, természet és a benne élő
ember egyre mélyebb megismeréséhez. Sári még most 70-es éveiben is a legaktívabb
életet éli, s ezt nemcsak az új művek komponálása, a bemutatókra,
való készülés jelenti, hanem az a szellemi erő, amelyet a világgal való
kapcsolatában ma is a folyamatos megismerni akarás vezérel. Igazi példakép
lehet a ma fiatalsága számára. Kedves, igaz történetek kerekedtek ki a
beszélgetés során a régi példaképekről, mesterekről, mint pl. Szervánszky
Endre tanár úrról, akihez még az akadémiai évek után is szívesen jártak
fel a növendékek „csak” beszélgetni, mert jó volt hallgatni őt, tanításait,
bölcsességét egy életre magukba szívni! Hol vannak már ezek a varázslatos
idők ! Jut-e idő manapság ilyesmire ?
A beszélgetést Sári és Kurtág zongora-művek tették még elevenebbé,
amelyeket a Zeneművészeti Egyetem növedékei mutattak be. Sári József
: Pillanatképek c. sorozatának két tételét és a Ghirybizzi néhány izgalmas
darabját Juhász Balázs játszotta, Gál Csaba és Szabó Dávid pedig Kurtág
György Játékok c. sorozatából mutatott be néhány négykezes művet.
Természetesen a Sári József tanár úr a műhelytitkokba is bevezette
a hallgatóságot, beszélt a darabok ötleteiről, keletkezésük körülményeiről,
történetekről, amelyek együtt élnek ezekkel a művekkel benne, s amelyek
közelebb viszik a hallgatót a darabok megértéséhez.
Az Őszi Kortársművészeti Napok tatabányai eseményeinek igazi
csemegéje az UMZE kamarazenekar koncertje volt a fenti beszélgetős délután
estéjén. Az Új Magyar Zene Egyesületét – ÚMZE – Bartók, Kodály és Weiner
Leó hozta létre 1911-ben. Az akkori célkitűzések mind a mai napig aktuálisak,
hiszen a XX. század immáron klasszikus kompozícióinak repertoáron tartásán
túl, a kortárs magyar és külföldi zeneszerzők legfrissebb műveinek megismertetése
mai is fontos feladat. Az újraálmodott UMZE művészeti vezetőjeként Rácz
Zoltán Kossuth díjas ütőhangszeres művész beszélt az UMZE szakmai feladatiról,
ismeretterjesztő tevékenységéről. A koncerten Serei Zsolt gyönyörű hangzású,
Pierre Boulez tiszteletére írt műve hangzott fel nyitányként Tihanyi László
zeneszerző vezényletével. Fantasztikus lendületű, szuggesztív előadásban
hallhattuk Szervánszky Endre II. vonósnégyesét, amelyet – úgy gondolom
– méltatlanul ritkán játszanak. Korodi Ádám, fiatal zeneszerző fuvolára
és hárfára írt különleges tematikájú műve következett ezután, melyet a
szerző mozgó szereplőkre „koreografált”, így jelezve talán a témában megjelölt
anya és gyermek elválását az idő múlásával. A fuvolista által angol nyelven
megszólaltatott, gondolatébresztő mondatok, valamint a darabhoz később
kapcsolódó vonósok hangzása tette mozgóvá, lüktetővé az alkotást.
A koncertet Tihanyi László egy londoni sétájának emlékére készült kamaraműve
zárta, a szerző vezényletével. A megszólalt művek mindegyike izgalmas új
hangzásélményekkel, új zenei ötletekkel ajándékozta meg az érdeklődő közönséget.
|